pondělí 14. prosince 2009

Jsem zpátky

Čím začít. Za poslední měsíc se stalo dost událostí. Asi nejdřív zmíním návštěvy.

První přijel Michal. Přivezl mi 5 lahví vína a čokoládu. Spolu s ním a dalšíma 5 Čechama jsme navštívili Uppsalu. Byl to bezva výlet. Nejlepší na něm byla asi katedrála. Opravdu člověku vezme dech. Je obrovská, majestátní, úctyhodná a prostě celkově velkolepá. A mohlo se tam fotit. Jinak Uppsala je hezké studentské menší městečko, kde nic nechybí ani nepřebývá. Dá se docela dobře projít za jeden den. Jinak návštěva probíhala v duchu chození po Stockholmu a focení a navštěvování památek. Bylo to fajn. Až na to nelidské chrápání. 2 noci ze 3 jsem toho moc nenaspala. :-)

Pár dní na to přijely Terka s mamkou. Od nich jsem dostala spoustu dárečků. Hlavně svíčkovou (vynikající) s knedlíkem a taky ovocné knedlíky a taky klobásy. Prostě dobré české jídlo, co mi tady chybí. Taky mi přivezly adventní kalendář a šperk na krk a 2 vánoční dárky, které si smím rozbalit až na Štědrý večer. S nimi jsem absolvovala prohlídku Stockholmu znova. Teď už jsem poměrně kvalifikovaný průvodce po Gamla stanu a všech hlavních pamětihodnostech. Byla to bezvadná návštěa (bez chrápání). Trošku jako by přijela moje ségra s maminou. Moc jsem si ten víkend s nimi užila.

Třetí návštěva byla Lucka s Matesem. Ti přijeli jen na 2 dny. Matěje jsem podcenila a nakoupila jsem málo jídla. Vyžral mi lednici ani jsem nemrkla. :-) A taky pro změnu chrápal. Ale aspoň se mu u mě dobře spalo. Opět jsme navštívil Gamla stan a radnici a taky překrásné uklidňující akvárium. Návštěva to byla veselá a příjemná. Asi až na to zakončení. Protože letadlo ze Skavsty odlétalo po sedmé ráno, tak museli jet autobusem ve 3 v noci ze Stockholmu. Strávit noc v McDonaldu s ožralými Švédy prý nebylo nic moc. Ale zvládli to a v pořádku dojeli domů. Přivezli mi Mikulášskou nadílku. Bylo to super. Každá návštěva jiná, ale všechny stály za to!

Mezi 2. a 3. návštěvou jsem dělala zkoušku ze Švédštiny 2. Výsledek ještě nevím, ale mělo by to dopadnout dobře. Docela jsem to, myslím, uměla. Taky bylo pár standardních večírků a oslav ("Cake" párty pro Irene, Goodbye party v Björnkulle apod.) A včera byla oslava svátku svaté Lucie, který je tady ve Švédsku hodně populární. Ve Skanzenu (otevřené muzeum) probíhal celou dobu vánoční trh. A odpoledne byl pak koncert sboru. Švédové si nepotrpí na okázalost. To je patrné i třeba z vánoční výzdoby města. A bylo to znát i na téhle oslavě. Třeba průvod s Lucií v kočáře byl jednoduchý a krátký. Koncert byl asi 20 minut. Ale třeba neměli vyvýšené pódium, takže z ceremonie, kdy se Lucii jako světlonošce zapalují svíce na hlavě, jsme nic neviděli. Stejně tak jsme neviděli jediného zpěváka. Zvláštní typ oslavy, ale bylo to fajn. Taky jsme si dali s kamarádama horkou čokoládu, která vůbec nebyla horká a vynikající houbovou polívku. Ta už teplá byla. Největší zábavu jsme ale měli, když jsme začali tancovat. Uprostřed Skanzenu bylo menší dřevěné pódium ve tvaru kruhu. Uprostřed byl vánoční strom. Kolem něj 3 lidi předváděli různé tradiční tance a lidi tančili s nima. K tomu hrála kapela. Byla to fakt sranda. Představte si spoustu maličkých dětí a uprostřed přes 30 Erasmáků všech národností jak poskakují dokolečka a předvádějí žabičky (za zpěvu Qua ka ka ka qua ka ka ka), nebo znázorňují hru na housličky nebo zametání podlahy. Nasmáli jsme se opravdu maximálně. Ale rozhodně nás to zahřálo.

No a přes noc nasněžilo. Takže dneska ráno, když jsem se probudila, jsem usoudila, že je na čase vyrazit do sněhu a postavit sněhuláka. To nešlo, protože to byl prašan, ale aspoň jsme šli s Michalem P. na procházku. Asi na hodinku jsme se vydali na letiště a do lesa fotit se u zasněžených smrčků :-) Bylo to super. Vypadá to tu teď jako v pohádce. Ale obávám se, že sníh dlouho nevydrží. Pořád totiž nemrzne. To nějak nechápu, jsem přece ve Švédsku, ale snad už brzo začne. Ale myslím, že letos budu mít bílé Vánoce.

1 komentář: